РАССМОТРЕНИЕ ПОЗИЦИЙ И МОТИВОВ ПО ОТНОШЕНИЮ К ДОСУГУ У СТУДЕНТОВ УНИВЕРСИТЕТА ГИЛЯН (ИРАН)

Авторы Ношин Бенар
noshinbenar@yahoo.com
Университет Гилян
п/я 1841, Рашт, Иран

Айуб Бехрози
auobbehrozi66@yahoo.com
Университет Гилян
п/я 1841, Рашт, Иран

Манизхех Мансор Садегхи
manigehsadeghi@yahoo.com
Университет Гилян
п/я 1841, Рашт, Иран

Махди Мохаммади
mahdi1336@yahoo.com
Университет Гилян
п/я 1841, Рашт, Иран

Марям Йосефи
maryam_yas79@yahoo.com
Шомал Университет
п/я 731, Амол, Мазандаран, Иран

Аннотация Цель : Целью данного исследования является рассмотрение позиций и мотивов по отношению к спортивной деятельности во время отдыха у юношей и девушек студентов университета Гилян. Материал и методы исследования: выборка из 200 студентов и студенток университета, которые имели ст1 и 2 года стажа занятий по физическому воспитанию в 2011 году и как минимум трижды участвовали в 2 спортивных мероприятиях. Студенты были случайным образом выбраны и отвечали на вопросы анкеты LAQ и LMQ. Для определения валидности и надежности (Cronbach's Alpha=0.93, и 0.92 соответственно) использовалась программа SPSS (версия 19). Для анализа был использован тест Колмогорова-Смирнова для нормального распределения данных, коэффициент корреляции Пирсона, Т-тест, тест Спирмена. Результаты : Анализ результаты этого исследования показал, что наиболее важными факторами мотивации для участия студентов в спортивной деятельности в свободное время являются: повышение уровня мастерством, соревновательный настрой, социальные мотивы и познавательные мотивы. Установлено, что у студентов познавательное отношение имеет большее значение, чем эмоциональное. Однако, не было выявлено значительных различий в мере их использования и между двумя группами юношей и девушек. Также не обнаружено различий в приоритетных мотивах. Наблюдалась более положительная и значимая взаимосвязь между отношением к поддержке активности у студентов по возрасту, времени обучения, количество упражнений в день. Выводы : следует больше внимания обратить на повышение мотивации и общей осведомленности о физической подготовке.
Ключевые слова досуг; мотивации; студенты; спорт; деятельность;
Ссылки Zulaika L., Goni A. Relationships between physical education classes and the enhancement of fifth grade pupil’s self-concept. Perceptual and motor skills, 2000, vol.91 (9), pp. 246-250.

Dastgheib F. Obstacles of social-cultural of development of female's sport, Thesis of Ms Sociology, Central Tehran Azad University, Tehran. 1998, - 200 p.

Ramzani Gh. The consideration of participants' motivation in Tehran's public sports, Thesis of Ms Physical Education, Tarbiat Moallem University, Tehran. 1995, 200 p.

Patterson P., Faucella N. Attitude toward Physical Activity of Fourth and Fifth Grade Boys and Girls. Research Quarterly for Exercise and Sport. 1990, vol.61 (4), pp. 415-418.

Tolson C. Inventories and Norms for Children Attitudes toward Physical Activity. Research Quarterly for Exercise Science. 1994, vol.7(3), pp. 342-349.

Attarzedeh S. The consideration of attitude and orientation of Mashhad's people to motor activities and sport, research plan of Physical Education General Office of Khorasan Razavi Province. 2004, 200 p.

Niknejad M. Situation of sport in social different classes, Thesis of Ms Sociology, Central Tehran Azad University, Tehran, 1998, 200 p.

Zakarian J.M.; Hovell M.F., Hofstetter C.R., Sallis J.F., Keating K.J. Correlates of vigorous exercise in a predominantly low SES and minority high school population”, Preventive Medicine, 1994, vol. 23 (3), pp. 314-321.

Shoarinejad A. Psychology at work of organization and management, center of training of governmental management. 1998, 240 p.

Abdoli B. Fundamental of mental- social of physical education and sport, Bamdad Ketab, Tehran. 2007, 184 p.

Moharamzadeh M. Fundamental of mental- social in physical education, Payam Nour University, Tehran. 2005, 160 p.

Ghaem H. Quality of spending leisure times and its factors in Medicine Sciences students of Shiraz University, Iranian Journal of education in medical sciences, 2008, vol.1, pp. 71-80.

Sit Cindyh P., Lindner Koenraad J. Situational state balances and participation motivation in youth sport: A reversal theory perspective. British Journal of Education Psychology. 2006, vol.76(2), pp. 369 – 384.

Bahram A., Shafizadeh M. Relationship between goal-orientation and perceived ability with motivation for participation in sport and physical activities of students, Tarbiat Moallem University. 2004, 180 p.

John R., Sirard Karin A., Pfeiffer Russell, Pate R. Motivational factors associated with sports program participation in middle school students. Journal of Adolescent Health. 2006, vol.38(6), pp. 696 – 703.

Gill D. L. Psychological dummies of sport and exercise, 2th edition , Human Kmeties Publisher. 1999, 240 p.

Noorbakhsh P., Mazarei E. The comparison of motivation for participation of male athlete students and university students in physical activities and its relations with their sport goal- orientation, Olympic Quarterly, 2006, vol.24 (2), pp. 31-46.

Shafizadeh M. Determination of validity and reliability of motivation of participation in physical activities questionnaires and task-orientation and ego-orientation in sport in guidance school and high school's students in Tehran, research plan, physical education research. 2006, 164 p.

Zahariadis P. N., Biddle S.J. Goal orientation and participation motives physical education and sport: their relationships in English school children, athletic insight. The online journal of sport psychology. 2000, vol. 1, pp. 100-107.

Sit Cindy H.P., Lindner Koenraad J. Situational state balances and participation motivation in youth sport: A reversal theory perspective. British Journal of Education Psychology. 2006, vol.76 (2), pp. 369 – 384.

Cheung Sun. Participation motivation of Hong Kong inter school sport compilation athletes the Hang Kono. Journal of sport medicine and sport. 2000, vol.11(2), pp. 29-34.

Ates Cagatay. Motivational factors related to athletic participation of middle school students. PHD Thesis. Texas Tech University, 2009, 168 p.

Yan J.H., Mcullagh P. Cultural influence on youths' motivation for participation in physical activity, Journal of sport Behavior, 2004, vol.27 (4), pp. 378 – 390.

Bagheri S. Relationship between goal-orientation and perceived ability with motivation for participation in sport and physical activities of female students of Shahre Gods guidance school, Thesis of Ms., Tehran, 2006, 160 p.

Kilpatrick Marcus. College Students’ Motivation for Physical Activity. Journal of American College Health, 2003, vol. 54(2), pp. 87-92.

Guo Linxuan, Leung Mee Lee. The motivation of university students to participate in tai chi exercise. Asian Journal of Exercise & Sports Science, 2008, vol.5 (1), pp. 49-51.

Medic Nikola, Starkes Janet L. The Effects of Athletic Scholarships on Motivation in Sport. Journal of Sport Behavior, 2004, vol.30(3), pp. 292-294.

Buonamano R., Mussino A. Participation motivation in Italian youth sport. The Sport Psychologist, 1995, vol. 1, pp. 263-281.

Attarzedeh R., Sohrabi M. Description of attitude of Mashhad people to sport and motor activities, Olympic Quarterly, 2007, vol.37 (1), pp. 37-48.

Zarei A. Quality of spending leisure times of medicine sciences universities' students, doctoral dissertation of sport management, Azad University. 2001, 168 p.

Silverman S., Subramaniam P. R. Student attitude toward physical education and physical activity: A review of measurement issues and outcomes, Journal of Teaching in Physical Education, 1999, vol.19, pp. 97-125.

Ramiz Arabaci. Attitude toward physical Education and Class preferences of Turkish secondary and high School students, Elementary Education Online, 2009, vol.8 (1)pp. 2-8.

Rajmund Tomik. Adolescent attitude toward sport depending on the school level, Gender and School sports club Membership, Journal of Human Kinietics, 2008, vol.20, pp. 121- 130.

Abdullah Hamed Nasser, Al-Liheibi B.A. Middle and High School Students Attitudes Toward physical Education in Saudi Arabia, A dissertation submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of philosophy, University of Arkansas. 2008, 200 p.

Shaprio Debora R. Participation motives of Special Olympics Athletes. Adapted Physical Activity Quarterly, 2003, vol.20, pp. 151-161.

Siavashani. Study of students’ motivation for doing physical activities. World Applied Sciences Journal, 2010, vol.10 (3), pp. 322-326.

Dawn K. Wilson. Brief Report: A Qualitative Study of Gender Preferences and Motivational Factors for Physical Activity in Underserved Adolescents. Journal of Pediatric Psychology Advance. 2005, vol.23, pp. 56-63.

Barton John Mitchell. The Effects of Achievement Goals, Gender, and Leisure on Motivation for Physical Activity. 2009, 240 p.

Suminski R.R., Petosa R., Utter A.C., Zhang J.J. Physical activity among ethnically diverse college students. Journal of American College Health. 2002, vol.51(2), pp. 75-80.

Earl L.M., Stennett R.G. Student attitudes toward physical and health education in secondary schools in Ontario. Physical Education and Recreation Journal. 1987, vol.53 (4), pp. 4-11.

Akrami S.H. The consideration of the rate of students' orientation to sport. Collection of papers of first science congress of country's school sport. 1994, 160 p.

страницы 101-107
номер 4
год 2013
doi: 10.6084/m9.figshare.681647
Название журнала Физическое воспитание студентов
статья PDF, полный текст
журнал HTML, содержание номера
Библиография Ношин ..,  Айуб ..,  Манизхех М.С.,  Махди ..,  Марям ..,  Рассмотрение позиций и мотивов по отношению к досугу у студентов университета Гилян (Иран) // Физическое воспитание студентов. - 2013. - № 4. - С. 101-107. doi:10.6084/m9.figshare.681647
License Это статья Открытого Доступа распространяется под терминами Creative Commons Attribution License , которая разрешает неограниченное использование, распространение и копирование любыми средствами, обеспечивающими должное цитирование этой оригинальной статьи.