СОВРЕМЕННЫЕ МЕТОДИКИ КАРДИО-СИЛОВОГО ТРЕНИНГА В ФИЗИЧЕСКОМ ВОСПИТАНИИ СТУДЕНЧЕСКОЙ МОЛОДЕЖИ

СОВРЕМЕННЫЕ МЕТОДИКИ КАРДИО-СИЛОВОГО ТРЕНИНГА В ФИЗИЧЕСКОМ ВОСПИТАНИИ СТУДЕНЧЕСКОЙ МОЛОДЕЖИ

Авторы Осипов Александр Юрьевич
http://orcid.org/0000-0002-2277-4467
Ale44132272@ya.ru
Сибирский федеральный университет
пр. Свободный, 79, г. Красноярск, 660041, Россия

Кудрявцев Михаил Дмитриевич
http://orcid.org/0000-0002-2432-1699
kumid@yandex.ru
Сибирский федеральный университет
пр. Свободный, 79, г. Красноярск, 660041, Россия

Крамида Ирина Евгеньевна
http://orcid.org/0000-0003-4256-2645
kramidai@mail.ru
Сибирский государственный аэрокосмический университет имени академика М.Ф. Решетнёва
просп. имени газеты Красноярский Рабочий, 31, г. Красноярск, 660014, Россия

Ермаков Сергей Сидорович
http://orcid.org/0000-0002-5039-4517
sportart@gmail.com
Университет Казимира Великого
ул. Спорта, 2, к. 209, г. Быдгощ 85-064, Польша

Кузьмин Владимир Андреевич
http://orcid.org/0000-0002-4190-1628
atosn35@mail.ru
Сибирский федеральный университет
Свободный пр., 79, Красноярск, 660041, Россия

Сидоров Леонид Константинович
http://orcid.org/0000-0002-4337-8201
sidorovk@kspu.ru
Красноярский государственный педагогический университет им. В. П. Астафьева
ул. Ады Лебедевой, 89, г Красноярск, 660049, Россия

Аннотация Цель: значимое повышение уровня физического развития и здоровья студентов за счет использования современных методик кардио-силового тренинга. Материал: в исследовании принимали участие 120 студентов (60 юношей и 60 девушек). Возраст исследуемых - 19 лет. Длительность исследований составила один учебный год. Использовались методики силового и функционального воздействия на организм занимающихся (HOT IRON). Данные методики представляют собой системы физических упражнений с отягощениями (мини-штангами), выполняемые под специально подобранную музыку. Результаты: Показаны преимущества кардио-силового и фитнес-тренинга в сохранении здоровья студентов и борьбы с ожирением. Выполнение контрольных тестов показывает, что у студентов экспериментальных групп достоверно увеличились показатели развития физических качеств. У юношей увеличились показатели физической силы и общей выносливости. У девушек достоверно повысились показатели развития физической силы, гибкости и общей выносливости. Увеличение массы тела студентов контрольных групп можно объяснить недостаточной физической активностью молодых людей на занятиях в рамках действующей программы физического воспитания. Выводы: занятия со студентами с использованием кардио-силового тренинга по системам упражнений HOT IRON способствуют развитию физических качеств: силы и выносливости у юношей; силы, гибкости и выносливости у девушек. Также выявлено, что данные системы упражнений способствуют поддержанию массы тела у юношей и снижению веса тела и коррекции фигуры у девушек.
Ключевые слова здоровье; физическое развитие; студенты; физическое воспитание; кардио-силовой тренинг; HOT IRON;
Ссылки Abildsnes E, Stea TH, Berntsen S, Omfjord CS, Rohde G. Physical education Teachers’ and public health Nurses’ perception of Norwegian high school Students’ participation in physical education - a focus group study. BMC Public Health [Internet]. 2015 Dec [cited 2016 Nov 9]; 15(1). Available from: http://www.biomedcentral.com/1471-2458/15/1295

Adyrkhaev SG. Modern technology of physical education of disabled students in conditions of inclusive education. Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports, 2016; 1: 4-12. doi:10.15561/18189172.2016.0101

Al-Haliq M, Oudat M, Al-Taieb M. The effect of using video on developing physical fitness of physical education students at the Hashemite University. Asian Social Science, 2014; 10(1): 21-27. doi:10.5539/ass.v10n1p21

Basset D, Fitzhugh E, Heaz G, Erwin P, Frederick G, Wolff D, et al. Estimated energy expenditures for school-based policies and active living. American Journal of Preventive Medicine, 2013; 44(2): 108-113. doi:10.1016/j.amepre.2012.10.017

Bliznevsky AA, Kudryavtsev MD, Iermakov SS, Jagiełło W. Formation of active-effective attitude of 12-13 years’ judo athletes to sports functioning in competition period. Archives of Budo, 2016;12: 101-115.

Bolotin A, Bakayev V. Structure and content of the educational technology of managing students’ healthy life-style. Journal of Physical Education and Sport, 2015; 15(3): 362-364. doi:10.7752/jpes.2015.03054

Byra M, Sanchez B, Wallhead T. Behaviors of students and teachers in the command, practice, and inclusion styles of teaching. European Physical Education Review, 2014; 20(1): 3-19. doi:10.1177/1356336X13495999

Chen W, Mason S, Hypnar A, Hammond-Bennett A. Association of quality physical education teaching with students’ physical fitness. Journal of Sports Science and Medicine, 2016; 5: 335-343.

Chin M, Edginton K. Physical Education and Health: Global Perspectives and Best Practice. Sagamore Publishing LLG; 2014.

Davis S. Factors Influence High School Students' Enrollment in Elective Physical Education: A Mixed Method Study. [PhD thesis]. 2016 [cited 2016 Nov 24]. Available from: http://digitalcommons.odu.edu/hms_etds/7

Gaskov AV, Kuzmin VA, Kudryavtsev MD, Iermakov SS. Successfulness of general and special physical qualities' development on different stage of students-boxers' training. Physical Education of Students, 2016;20(1):4-11. doi:10.15561/20755279.2016.0101

Hardman K. Physical education in schools: a global perspective. Kinesiology, 2008; 40(1): 5-28.

Hardman K. The situation of physical education in schools: A European perspective. Human Movement, 2008; 9(1): 5-18. doi:10.2478/v10038-008-0001-z

Iermakov SS, Arziutov GN, Jagiełło W. Quick training of students to judo techniques. Archives of Budo, 2016;12: 15-24.

Iermakov SS, Podrigalo LV, Jagiełło W. Hand-grip strength as an indicator for predicting the success in martial arts athletes. Archives of Budo, 2016;12: 179-186.

Ilchenko SS. Motor and sport components in hierarchy of non physical culture profile pedagogic specialties students leisure. Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports, 2016; 5: 33-37. doi:10.15561/18189172.2016.0505

Konovalova L. Fitness technology in physical education of students. Modern Research of Social Problems, [Internet]. 2013 [cited 2016 Nov 9]; 2013;7(27):26. doi:10.12731/2218-7405-2013-7-26 Available from: http://cyberleninka.ru/article/n/fitness-technology-in-physical-education-of-students

Kopylov Yu, Jackowska L, Kudryavtsev M, Kuzmin V, Tolstopyatov I, Iermakov S. The concept of structure and content of health related trainings for higher educational establishments’ students. Physical education of students, 2015; 5: 23-30. doi:10.15561/20755279.2015.0504

Kretschmann Rolf. Comparison of 9th grade students’ physical activity levels during recess and regular class periods using objective measurement. Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports, 2016;4:59-63. doi:10.15561/18189172.2016.0409

Kudryavtsev M, Kramida I, Kuzmin V, Iermakov S, Cieślicka Mirosława, Stankiewicz Błaźej. Influence of study in HEE on ubiquity and strength of students’ computer gambling. Physical education of students, 2016; 3: 13-22. doi:10.15561/20755279.2016.0302

Kudryavtsev M, Kramida I, Osipov A. Influence of monitor bad habits on healthy lifestyle of students. Theory and Practice of Physical Culture, 2016; 6: 24-26.

Kudryavtsev MD, Kopylov YuA, Kuzmin VA, Ionova OM, Yermakova TS. Personality oriented system of strengthening of students’ physical, psychic and social-moral health. Physical education of students, 2016;3:43-52. doi:10.15561/20755279

Kudryavtsev MD, Kramida IE, Iermakov SS. Influence of studying in higher educational establishment on students’ harmful computer habits. Physical Education of Students, 2016;5:17-23. doi:10.15561/20755279.2016.0503

Kudryavtsev MD, Kramida IE, Kuzmin VA, Iermakov SS, Cieslicka Miroslawa, Stankiewicz Blazej. Influence of study in hee on ubiquity and strength of students’ computer gambling. Physical education of students, 2016;(3):13-22. doi:10.15561/20755279.2016.0302

Kuzmin VA, Kopylov YuA, Kudryavtsev MD, Galimov GY, Iermakov SS. Substantiation of effectiveness of trainings on health related methodic for students with weakened motor fitness. Physical education of students, 2015;6:43-49. doi:10.15561/20755279.2015.0606

Osipov A, Dankova M, Tarasenko A, Shnarkin S. Sport-oriented approach to physical education of student youth at higher educational institutions of the Krasnoyarsk territory (on the example of such sports specializations as volleyball and soccer). Bulletin of Krasnoyarsk State Pedagogical University named after V.P. Astafiev, 2014; 3(29): 88-91.

Osipov A, Gibaeva N, Kachaeva Yu, Pereus O. The method of HOT IRON as a means of increasing the level of physical development of students and formation of their motivation for regular physical exercise. Bulletin of Krasnoyarsk State Pedagogical University named after V.P. Astafiev, 2014; 4(30): 82-86.

Osipov A, Vonog V, Prokhorova O, Zhavner T. Student learning in physical education in Russia (problems and development perspectives). Journal of Physical Education and Sport, 2016;1:688-693. doi:10.7752/jpes.2016.s1111

Osipov A, Vonog V. Ensuring a possibility of high quality training of students as sports volunteers for competitions in terms of organizing and running Universiade - 2019. Journal of Physical Education and Sport, 2016; 2: 361 - 364. doi:10.7752/jpes.2016.02057

Perlman D, Piletic C. The influence of an adapted physical education course on preservice teacher instruction: Using a self-determination lens. Australian Journal of Teacher Education, 2012; 37(1): 1-17.

Podrigalo LV, Iermakov SS, Alekseev AF, Rovnaya OA. Studying of interconnections of morphological functional indicators of students, who practice martial arts. Physical Education of Students, 2016;1:64-70. doi:10.15561/20755279.2016.0109

Sabramaniam P. Motivational effects of interest on student engagement and learning in physical education: A review. [Internet]. [Cited 2016 Nov 2]. Available from: http://www.unco.edu/cebs/psychology/kevinpugh/motivation_project/resources/subramaniam.pdf

Skurikhina NV, Kudryavtsev MD, Kuzmin VA, Iermakov SS. Fitness yoga as modern technology of special health groups’ girl students’ psycho-physical condition and psycho-social health strengthening. Physical education of students, 2016;2:24-31. doi:10.15561/20755279.2016.0204

Song L, Chen J. University students' conceptions of an excellent physical education teacher in China. European Physical Education Review, 2012; 19(1): 110-126. doi:10.1177/1356336X12465512

Warner B. An exploration of engagement, motivation and student-centered learning in physical education. Journal of Unschooling and Alternative Learning, [Internet]. 2015 [cited 2016 Nov 09]; 2015;9(18). Available from: http://jual.nipissingu.ca/wp-content/uploads/sites/25/2015/03/v9181.pdf

страницы 34-39
номер 6
год 2016
doi: 10.15561/20755279.2016.0604
Название журнала Физическое воспитание студентов
статья PDF, полный текст
журнал HTML, содержание номера
Библиография Осипов А.Ю.,  Кудрявцев М.Д.,  Крамида И.Е.,  Ермаков С.С.,  Кузьмин В.А.,  Сидоров Л.К.,  СОВРЕМЕННЫЕ МЕТОДИКИ КАРДИО-СИЛОВОГО ТРЕНИНГА В ФИЗИЧЕСКОМ ВОСПИТАНИИ СТУДЕНЧЕСКОЙ МОЛОДЕЖИ // Физическое воспитание студентов. - 2016. - № 6. - С. 34-39. 10.15561/20755279.2016.0604
License Это статья Открытого Доступа распространяется под терминами Creative Commons Attribution License , которая разрешает неограниченное использование, распространение и копирование любыми средствами, обеспечивающими должное цитирование этой оригинальной статьи.